Header afbeelding
Hoofdweg 147 9765 CB
Paterswolde

Verrichtingen bij huisartsenpraktijk Avicenna

Voor onderstaande chirurgische verrichtingen kunt u bij onze praktijk terecht :

• Behandeling van een ingegroeide teennagel
  • Verwijderen van moedervlekken
  • Verwijderen van andere verdachte huidafwijkingen
  • Verwijderen van talgkliercystes en vetbulten
  • Verwijderen/bevriezen van wratten
  • Verwijderen/bevriezen van fibromen en andere huiduitstulpingen
  • Toompje of voorhuid van de penis losser maken (frenulotomie)
  • Het verwijderen van een implantatiestaafje (Implanon).
  • Het hechten van wonden

Onze zorg voor bovengenoemde verrichtingen is:

• Laagdrempelig
  • Kent een korte wachttijd
  • Valt onder uw basisverzekering
  • Is ook toegankelijk voor patiënten buiten onze praktijk. Uw eigen huisarts kan u naar ons verwijzen via Zorgdomein.

Wat kunt u verwachten bij een chirurgische verrichting?
Nadat u plaats heeft genomen op de behandeltafel, wordt de plaats van de incisie afgetekend. Vervolgens wordt het te behandelen gebied schoongemaakt met een desinfecterend middel. Dan volgt er een plaatselijke verdoving door middel van een injectie. Het inspuiten van de vloeistof voelt wat branderig aan. Na de verdoving voelt u geen pijn meer, wel voelt u dat de arts bezig is.
De duur van de behandeling is afhankelijk van de grootte van de ingreep en varieert van 20-60 minuten.
Na de ingreep krijgt u een pleister die u dagelijks moet vervangen. De eerste 2 dagen moet de wond droog blijven. U kunt het beste zonder pleister douchen. De wond mag gewoon met water gereinigd worden.

Elke chirurgische ingreep kan een complicatie krijgen. In de regel is die kans bij bovengenoemde ingrepen klein. U kunt hierbij denken aan een nabloeding, napijn of een infectie. Bij de ingreep wordt u uitgelegd wat u kunt verwachten en waarop u dient te letten en wat u in bepaalde gevallen kunt doen. In de meeste gevallen is de pijn met paracetamol volledig op te vangen. Elke chirurgische wond wordt een litteken. Vooraf is nooit precies te zeggen hoe dat litteken eruit gaat zien. Soms is het litteken bijna niet te zien. Maar een litteken kan ook dikker worden. Dan blijft u het wel zien. Als u een donkere huid heeft, blijft u littekens vaak beter zien dan als uw huid licht is.

Door wie wordt de ingreep gedaan?

Alle huisartsen in onze praktijk doen chirurgische ingrepen. Dr. Drenth heeft een chirurgische achtergrond.

Hechtingen verwijderen
De hechtingen worden na 5 tot 14 dagen verwijderd. U krijgt daarvoor een afspraak bij de assistente. In overleg met u kan dit eventueel ook bij uw eigen huisarts.

Nader onderzoek

Soms is het nodig om datgene wat verwijderd is nader te laten onderzoeken. Het materiaal wordt dan opgestuurd naar de patholoog. Ongeveer twee weken na de ingreep kunt u tussen 14.30 en 16.00 uur bellen voor de uitslag. De kosten van het pathologieonderzoek gaan van uw eigen risico af.

Wat te doen bij napijn?
Bij eventuele napijn mag u een pijnstiller nemen, bij voorkeur Paracetamol. Indien dit onvoldoende werkzaam of als u de wond niet vertrouwt komt u eerder terug op controle.

Nog enkele opmerkingen
Als u bloed verdunnende middelen gebruikt dient u dit vooraf aan de huisarts te melden, bij voorkeur bij het maken van de afspraak. Meestal hoeven de bloedverdunners niet te worden gestaakt. Indien dit wel het geval is kunt u de dag na de ingreep weer starten met de bloedverdunners. Indien u onder controle staat van de trombosedienst, dient u deze in te lichten.
Sommige patiënten hebben bij operaties antibiotica nodig i.v.m. hartafwijkingen e.d. Als dit bij u het geval is, meld dit dan van tevoren aan de huisarts. Geef aan of u een allergie heeft, (jodium, bruine pleister e.d.)!